Odhání TIC Vrbno turisty z města?
18.7.2024
Tento článek o práci a prezentaci Turistického informačního centra ve Vrbně pod Pradědem vznikal dlouho. Není jednoduché, ani obvykle společensky přijatelné, hodnotit práci druhých z pozice externího pozorovatele. Vím, že opět spoustu lidí naštvu, možná urazím, ale bohužel stále ve vzduchu visí základní fakt, že provoz TIC je placen z rozpočtu města. Je tedy na místě položit si otázku, zda město za své peníze dostává to, kvůli čemu tuto instituci zřídilo. Nevidím sice do celého procesu a jak věci vznikají, přesto zde musím sepsat své postřehy.
Již na konci května jsem si říkal, že materiálu na zpracování je dost. Bohužel začátek letní turistické sezóny mě vyvedl z omylu. Přišly jiné pecky. Jak tedy TIC prezentuje naše město? Jak “láká” turisty a jaký servis jim poskytuje? Dělá opravdu to, k čemu bylo zřízeno, nebo jen vykonává činnost podle známého hesla: Dělejme, že něco děláme, ale opravdový přínos nás nezajímá.
Na začátek musím říct, že nejvíce budu hodnotit online prezentace - tedy webové stránky, Facebookový a Instagram profil. Ruku na srdce, dnešní hlavní mainstream. Předpokládám, že nikdo neočekává, že zbloudilý turista zavítá do Turistického informačního centra, naprosto nepolíben alespoň základní informací, že se nachází v Jeseníkách či v jakém městě se to zjevil. Turista vždy někam jede již konkrétně či alespoň se základní představou, co od místa může očekávat. A přesně tyto informace hledá převážně na internetu.
Nemohu přesně hodnotit servis přímo v infocentru. Tuto zkušenost mám bohužel za sebou z podzimu minulého roku, která zvedla vlnu nevole. Po návštěvě TIC a základní otázce, co mohu jako turista ve Vrbně o víkendu dělat, mi bylo řečeno, že nic. Ať pro zážitek zvolím kteroukoliv cestu z Vrbna, kde své vyžití najdu. Ale tady? Ve Vrbně? Nic!
Důležité je říct, že jedna z pracovnic je má spolužačka ze základní školy, kterou jsem 20 let neviděl. Bylo to následně zmiňováno jako hlavní důvod takovéto odpovědi. Myslím si však, že profesionálové by takovou věc nikdy neměli říct za žádných okolností.
Velkou omluvou pro pracovnice TIC je fakt, že Vrbno v oblasti turismu zaspalo dobu. Žádná velká atrakce či lákadlo tady není. Bobová dráha a sjezdovka skončila neslavně. Koupaliště, na které místní tolik vzpomínají, je v propadlišti dějin. Co tedy donutí turistu z Prahy, Brna, Ostravy a dalších měst, aby sbalil rodinu a přijel utratit své vydělané peníze do Vrbna? Průmyslová stezka? Kneipovadlo či “houpačky” kolem města? To asi ne. Přesto si myslím, že i v současných podmínkách, lze udělat prezentaci města jako turistickou destinaci či alespoň příjemnou zastávku na cestě do dalších dnes pro turisty atraktivnějších míst.
Jaký je hlavní účel TIC?
Předpokládám, že když město TIC zřizovalo, mělo jasně danou představu, jaké služby by mělo poskytovat. Prezentovat město navenek pro turisty, poskytovat jim přehledně informace nejen o možnostech vyžití, ale například i spojích veřejné dopravy (i když v dnešní době již asi úplně mimo) či aktuálním dění. Provoz infocentra dnes stojí přes 1,5 milionu korun. Je tedy na místě, aby město, jeho obyvatelé a podnikatelé viděli nějaké výsledky. Bohužel mám pocit, že tomu tak není. Prostě máme turistické informační centrum, ale všem je jedno, co a jak prezentuje.
Přijeďte k nám do Jeseníků
Největší problém je, že pracovnice či jejich vedení nejspíš nepochopili, že jejich úkolem není dělat destinační management celým Jeseníkům. V posledních letech Moravskoslezský i Olomoucký kraj investují částky v řádech desítek milionů korun do prezentace Jeseníků, jako destinace pro turisty. Díky tomu do Jeseníků proudí stále více a více lidí. Úkolem infocentra by tedy mělo být zachytit co nejvíce lidí z tohoto balíku a přivítat je ve Vrbně. Udržet je ve Vrbně co nejdéle, aby se zde ubytovávali, jedli v místních restauracích a aby se zde cítili dobře. Vrbno by se tak stalo jejich útočištěm pro dovolenou, popřípadě výlety po okolí.
Ale my ne. My neustále prezentujeme příspěvky typu: “Zajeďte si na dortík do Jeseníku.”, “Podívejte, jak je v Karlově Studánce krásně.”, “Pojeďte na výlet na Slezskou Hartu.”
Spousta příspěvků a Vrbno nikde
Některé příspěvky z okolí jsou natolik matoucí, že turisté mouhou nabýt dojmu, že takto to vypadá ve Vrbně a přitom jsou fotografie například z Lázní Karlova Studánka.
Vždyť i hlavní prezentační video o Vrbně začíná krásnou scénou, kdy protagonisté sedají na kola a vyrážejí z Vrbna pryč směrem na Karlovice. Děsivá symbolika.
Příspěvek ohledně kempování ve Vrbně vám zase vysvětlí, že hlavní a první důvod proč zakotvit zde, je ten, že můžete vyjet na Praděd a do Karlové Studánky. Prostě hlavní heslo vždy je: Jeďte do Vrbna, abyste odtud mohli vyrážet jinam. Hlavně se tady ale moc nezdržujte!
Schválně se někdy podívejte na prezentace Karlové Studánky, Jeseníku, Zlatých hor či Karlovic. Myslíte, že prezentují aktivity ve Vrbně? Neprezentují. Protože chápou, že toto není jejich úkolem. Ale Vrbno vždy trpělo jakýmsi otcovským syndromem. Okolní obce na sobě pracují, ale Vrbno přešlapává na místě, stále zůstávající ve svém pocitu nadřazenosti. Ani mikroregion Vrbensko na tom nic nemění.
Pochopil bych tuto aktivitu, kdyby výše zmíněné obce na provoz turistického informačního centra přispívali, avšak toto prezentování okolí “platí” pouze občané Vrbna.
Kolikrát jsem si po zhlédnutí podobných příspěvků položil otázku. Proč bych měl jet do Vrbna, když se můžu ubytovat kdekoliv jinde v okolí a být přímo u zdroje? Přitom na tuto otázku by měli prezentace informačního centra odpovědět přednostně. Zůstaň tady, dej si dort v místní kavárně a objevuj krásy Vrbna.
Moc práce a příval turistů
Níže naleznete statistiku návštěvnosti informačního centra v roce 2023. Zda se jedná pouze o počty turistů či i místních - například důchodkyně, která se cestou z pošty zastavila “ na kus řeči”, nevím. Je počítána pětičlenná rodina jako jeden návštěvník nebo si uděláme pět čárek? Odpovídá opravdu tabulka skutečnosti? Pokud ano, je zřejmé, že hlavní sezóna je opravdu v prázdninových měsících. Až 1385 turistů za červenec! Wau. To je 46 lidí denně. Panebože, necelých šest lidí za hodinku. (jedna rodina?) To už je pro dvě pracovnice opravdu hodně. Ještě že existuje řešení. Brigádníci. A abychom dali najevo, že fakt hodně makáme, pochlubíme se na instagramu informací, že tam jsou. Ale, že možná to nebude úplně profesionální. Tak sorry no. Ale my ve dvou fakt šest lidí za hodinu obsloužit nedokážeme. Nebo je důvodem využití dalších sil fakt, že si hlavní pracovnice v nejlepších dvou měsících jejich “businessu” vyberou dovolenou? Je přece léto. Musí se cestovat! Připomíná mi to rolbaře na sjezdovce, který si zásadně vybíral dovolenou v zimě.
Hlavně neustále přidávat příspěvky
Protože jsem šťoura, měl jsem možnost přečíst si i bakalářskou práci jedné z pracovnic. Její součástí je i srovnání počtu příspěvků TURISTICKÝCH prezentací Vrbna a okolních měst. Vrbno jasně vedlo. Skvělá zpráva. Je účelem těchto příspěvků nějaké sdělení pro turistu? Ne. Proč jako? Přejeme dobré ráno. Dobré ráááánko každý den. Opravdu každý. A když zapomeneme, dáme příspěvek o tom, že jsme zapomněli popřát dobré ráno. Je to otravné. Těžce vybojovaný sledující, po pár týdnech neustálého přeskakování stories, přestane TIC sledovat. Ale nebojte. Stejnou praktiku zavedl i profil Města Vrbno pod Pradědem - oficiální stránky. Takže masochisti si mohou užívat přání dobrého ránka dokonce dvakrát!
To, že jsme turistu nenalákali a nic se nedozvěděl, nevadí. Ve statistice to přeci vypadá dobře, ne? Hlavně že makáme.
Co turistu zajímá?
Jsou nejspíš i dny, kdy lidé do TIC příliš nechodí, proto vytváříme videa, kde natáčíme, jak moc pracujeme a připravujeme nové hodnotné věci. Protože nás sledují i naši chlebodárci, musíme to dát hlavně najevo. Zajímá tohle turistu? Je to hodnotná informace na prezentační profil? Není. Ale co, hlavně že je nějaká aktivita.
Odkaz na celé video zde
A samozřejmě po práci následuje zasloužená odměna. Kávička. Opět se všem pochlubíme jak jsme šikovní. Přece si nebudeme hrát na profesionály. Jo a ty kola si laskavě rezervujte předem. Hlavně nám sem nechoďte neohlášení, když máme siestu.
Půjčovna kol
Jedním z taháků infocentra je půjčovna a nabíječka elektrokol. Super. Ač někteří říkají, že půjčovna byla více využívána, když byla umístěna v areálu Autokempu Dolina, možná to takhle někomu dává větší smysl. Provozována je od června do konce září. V červnu a září je půjčovna otevřena pouze o víkendech po předchozí rezervaci. Striktně. Že letos byly krásné dny už v březnu nikoho nezajímá. My provozujeme až od června. Vaše peníze nechceme. Ono je i problém najít přehledně informace o systému rezervace a jak služba funguje. Vypůjčení je ZDARMA. Jen zaplatíte servisní poplatek. Je to za den, je to za celou výpůjčku? To se na webu nedočtete. (Ale k webové prezentaci se ještě dostaneme.)
Není proto divu, že na turisty v dnešních dnech vyskakují na Facebooku reklamy od Půjčovny elektrokol Lázní Karlova Studánka, hrdě hlásající, že jsou nejlevnější půjčovnou v okolí.
Již od 350 Kč za den (pro klienty lázní). Kolemjdoucí turista však zaplatí 600 Kč/den.
V tom zmatku nikdo nepozná, zda je to pravda nebo ne. Ale alespoň se lázně snaží.
Ve Vrbně ne. Proto ve vrbenském infocentru za celou sezónu 2023 vypůjčili elektrokola pouze 32x, čtyřkolo 5x, koloběžky se půjčily 2x. Nic moc výsledek na to, že by to mohl být zajímavý zdroj příjmů pro tuto instituci.
Reklama na Facebooku
Proč tedy infocentrum na Facebooku neudělá nějakou reklamu v podobném duchu, pomýšlel jsem již několikrát. Dobré cílení na facebooku umí divy i za pár korun. To nemohou obětovat pár stovek, aby se jim zase několikanásobně vrátily? Mám pro Vás dobrou zprávu. Od 10.7. běží reklama na “Vrbno s pradědečkem” a Průmyslovou stezku. Schválně se na příspěvek podívejte a představte si, že se Vám takováto reklama zobrazí v obýváku v Praze a o Vrbně jste nikdy neslyšeli. Co po Vás chtějí? Máte se procházet s nějakým dědou po cizím městě? Kdo jsou ti lidé na fotografii? Přemýšlel někdo nad tím, co chce reklamou sdělit a co od toho očekává a do čeho vkládá peníze občanů Vrbna? Jsou to drobné, ale jde to udělat lépe. Tak aby to mělo nějaký efekt. Ne, aby reklamu lajkovali pracovníci KIV (za kliky se platí :-)) a Vrbeňáci bydlící ve velkých městech.
Odkaz z reklamy vede na stránky Průmyslové stezky, která byla údajně rozšířena o další zastavení. Jak to na oněch dalších místech vypadá, jsem ještě nestihl ověřit. Ale opět mě příspěvek (makáme!) informoval, že budou doplněny informace o dalších zastaveních i na stránkách (Mimochodem, už jsou opravené chyby, na které jsem upozorňoval zde?). Bohužel v době aktivní reklamy nové informace na webu stále nejsou. Platíme za reklamu na nedodělaný “produkt”?
Reklama cílí na lidi ve věku 18-46 let, zajímající se o cestování. Proč pouze do 46 let? Starší lidé nemohou vzít své děti 10+ a vyjet si do Vrbna zahrát novou šifrovačku? Asi nemohou. Přesto, že je tato hra TICem doporučována právě starším dětem.
Dosah a reakce na příspěvek jsou po týdnu zanedbatelné, ale přesto reklamu ve stejném duchu prodloužíme. (Přece makáme) To, zda opravdu po zhlédnutí někdo přijede, je nezměřitelné, tak proč bychom se tím trápili.
Tady chybí koncepce. Dělejme reklamu na Vrbno pro turisty. Vymysleme claim, nabalujme příspěvky, zaujměme hezkými věcmi. A pak “prodejme”. Jinak to fakt nemá smysl.
Nová mapa Vrbna
Z příspěvků (makáme!) jste mohli několik týdnů sledovat, jak v TICu připravují novou mapu Vrbna. Dlouho jsem se jí zabýval a je to téma na samostatný článek. Jsou tam opravdu perličky. Například informace že, infocentrem oblíbená, Karlova Studánka je od města vzdálená cca 11 km. Proč zrovna 11? Když z centra do centra je to 8,8km. Kde se toto číslo vzalo? Někdo ho prostě plácnul. Zanedbatelný detail, který však odráží, jak moc se na této věci pracovalo.
Horší je to se značením tras. Jedna údajně značená trasa nad Železnou vás zavede na soukromý pozemek. Turista tedy stojí před otázkou, zda se vracet nebo prostě jít a riskovat vyhubování. Majitelé pozemku jsou nadšení. Přitom na místo vede cesta, která je tam již přes 200 let a kudy vedla ještě před pár lety naučná stezka, o které jsem mluvil na zastupitelstvu v prosinci 2023. Tuto cestu v mapě však nenajdete. Zaplať pánbůh, vždyť přes to více než metrové křoví již není vidět. Další údajně značená trasa vede nad Mnichovem přes pole a elektrické ohradníky. Prostě bojovka. Ověřování v místě se pravděpodobně nekonalo. Prostě stáhneme mapové podklady a naflákáme informace, které necháme zpracovat grafikem a mapa je hotová. Však ony to dotace z kraje na podporu turistických informačních center zaplatí. Výsledek? Detaily? To přece nikoho nezajímá. Hlavně, že máme další příspěvek na Facebook a turistovi něco zadarmo do ruky.
Webové stránky
Webové stránky TIC by měly být přehledné, uživatelsky přívětivé a již v prvních pár vteřinách zaujmout TOP 5 věcmi, které mohu ve Vrbně zažít. Bohužel to spíše vypadá jako tlustý šanon vyšetřování vraždy, kde dohledat jakoukoliv informaci vyžaduje značné úsilí a klikání, klikání a klikání. Přivítá vás sice obligátní pohled na vysílač Praděd a slider s highlighty, na který ovšem nelze pro více informací kliknout. Hledej šmudlo v šanonu.
Samotná stránka je šablonou společnosti ANTEE s.r.o., která již přes 20 let úspěšně prodává a inkasuje od měst a městských institucí za tvorbu webových stránek. Stejnou šablonu využívá i knihovna a Střecha. Je tedy složité na této platformě udělat skvělou prezentaci turismu ve Vrbně na míru. Ale když za ty webovky(www.tic-vrbno.cz) platíme přes 7 tisíc ročně servisní poplatek, tak je přece nebudeme měnit, že?
Když přijdu na stránky a chci nalézt otevírací dobu, jdu logicky do kontaktů, kde tyto informace obvykle bývají. Bohužel je tam nenajdu. Za to najdu kontakty na hasiče a policisty.
Otevírací doba je totiž uvedená v patičce stránky. Já hlupák! Ale není to tak jednoduché. Jsou zde hned tři otevírací doby! Můžete si vybrat v jakém časovém období plánujete infocentrum navštívit.
Nebylo by lepší místo kávičkové siesty 4x za rok otevírací dobu během jedné minuty změnit a udělat stránky o něco přehlednější?
Tipy na výlety
Samostatnou kategorií jsou také tipy na výlety. Je jich zde opravdu spousta. Chcete se dozvědět víc? Stahněte si PDF (klikání, klikání). V PDF na vás čeká krátký text, ale informace proč bych měl na místo zamířit chybí. Chtěl jsi výlet? Tak bez rozmyslu šlapej.
Jedno PDF z tipů na výlety. Taky milujete na cestách na mobilu stahování PDF a jeho následné otevírání?Proč bych měl jít na toto místo, co mi o něm dokument řekl? Vhodné pro seniory. To asi těžko - každý senior je musí po cestě proklínat.
I zde si opět pokládám otázku, proč vyrazit do Vrbna, když mě odtud posílají na rozhledny vzdálené 60km a 88km(!) a na naučné trasy vzdálené 51km! Představa, že vyrazím s rodinou z Olomouce na prodloužený víkend do Vrbna, ujedu přes 70km a v infocentru mě vyšlou na výlet na rozhlednu dalších 88km, je úplně mimo. Nikdo nad tím absolutně nepřemýšlel. Prostě tam toho naflákejme co nejvíc, ať to vypadá, že tady toho máme hodně.
Zajímavé je, že v naučných stezkách nenajdete “miminko” TICu - Průmyslovou stezku. Že je o ní zmínka na hlavní stránce? Vyřešeno. Logika žádná.
Pujčovna e-kol
Chcete si půjčit elektro kolo? Po najetí na tuto položku na Vás opět vyskočí složitý systém výpůjční doby, servisních poplatků a tučných upozornění, že rezervace předem je nutná. Pokud totiž přijdete bez rezervace a kolo je volné, my nebudeme vyvíjet žádnou aktivitu, abychom Vám výpůjčku umožnili.
Fotografie jednotlivých kol či jejich parametry (dojezd, nosnost, typ, počet) zde nehledejte. Naplánujte si dovolenou s e-koly z infocentra a doufejte, že to nebude vrak, který jste předem neviděli.
Proč je možné si elektrokola v černu a v září zapůjčit pouze o víkendu? Vždyť TIC má otevřeno i přes týden. :-)
Kde se najíst a kam na kávu
Nabídka v této oblasti není příliš pestrá. Zde město opravdu pokulhává, ale proč by měla tato nová místa vznikat, když infocentrum stále odhání turisty pryč z města a pod výčet restaurací a kaváren napíše skvělý TIP : Chceš zažít něco speciálního? Sedej do auta a vyraž na Kopřivnou, do Jeseníku, Heřmanovic a dalších míst. Protože ve Vrbně je to samá tuctovka. Taky máte chuť ve Vrbně podnikat, když vás poté v TICu takto automaticky “zaškatulkují”? Děkuji všem, kteří se o to snaží.
Samozřejmě informace o otevírací době a otevřené kuchyni restaurací si vyhledejte sami, my máme moc práce a zjišťovat to nebudeme. A hlavně se to pořád mění, to bychom nedělali nic jiného. Přitom takto by měla vypadat spolupráce soukromého sektoru a infocentra. Když přijíždíte z výletu s plnou zadní sedačkou hladových dětí, tohle je přesně ta informace, kterou oceníte.
Fotografie jednotlivých míst, abych si udělal představu, zda se jedná o pajzl nebo slušnou restauraci a také abych místo při příjezdu lépe identifikoval, už ani neočekávám.
Za mě jsou webovky jedno velké zklamání, kdy zažíváte velkou frustraci, pokud chcete opravdu něco najít. Vypadá to, že je nutné vymyslet pořádnou alternativu, aby se turisté k informacím dostali snadněji. Naštěstí už na tom někteří pracují.
Závěr
Plní podle Vás Turistické informační centrum účel, k jakému bylo zřízeno? Snaží se přilákat a udržet ve Vrbně turisty a poskytnout jim odpovídající servis? Možná ano. Pokládají si u svých činností základní otázku: To co dělám, má nějaký smysl a přínos? Myslím, že ne.
Jinak by to nemohlo vypadat tak, jak to vypadá. Je jejich práce jednoduchá? Rozhodně není. Dokud město jasně nestanoví turismus jako jednu ze svých priorit a bude to brát pouze jako nutné zlo, které se očekává, nic se nezmění. Až si opravdu jednou sednou a vymyslí promyšlenou koncepci turismu ve městě, včetně odpovídající prezentace a vize do budoucna, kterou budou odhodláni naplňovat, teprve pak se bude v této oblasti něco dít.
Do té doby bude Vrbno pod Pradědem pouze zastávkou na tankování a návštěvu veřejného WC na cestě do Karlovy Studánky a na Praděd. Škoda.
Jan Láňo